Monday, July 25, 2011

terima kasih sahabat..

assalamualaikum..
maaf lama xupdate..

ari ni aku nk luahkan apa yang aku rasa..
kepada seorang sahabat..
juga seorang adik bagiku..
aku sangat bertuah kerana mendapat adik seperti kamu..
walau aku tidak punya adik lelaki..
ataupun perempuan..
dari darah dagingku..
memang aku ini tidak pandai menghargai orang..
tidak pandai menghargai kawan..
tidak pandai menghargai seorang adik..
aku tidak tahu menjaga hati kamu..
seperti kamu menjaga aku..
menjaga hatiku..
menjaga serba serbi untukku..
aku mohon maaf atas ketelanjuran ku..
membuat kamu sakit hati kepada ku..
kecewa kepada ku..
bukan aku pentingkan diriku..
cuma tidak mahu menyusahkan kamu..
yang aku telah banyak menyusahkan mu..
sangat banyak..
sangat banyak..
aku menunggu kamu pulang kerumah..
selama dua hari..
tanpa khabar berita..
ya..
aku tidak punya wang untuk mengisi kredit ku..
menghubungi mu..
bertanya khabarmu..
apa daya ku..
aku redha..
jika ini keputusan kamu..
tidak mahu kawan yang pentingkan diri seperti aku..
mungkin juga tidak mahu abang yang pentingkan diri seperti aku..

sekian dari ku..
andai kamu membaca ini..
maafkan aku..

Friday, April 29, 2011

kenapa orang muda tidak minat untuk berpolitik?

assalamualaikum.. pada entry lepas aku da mengutara kan kisah jin.. agak islamic sedikit.. tapi untuk kali ini.. aku cuba berfikiran 21 tahun.. sejajar dengan tahun PRU bulan 6 ni yang aku boleh mengundi.. jadi permasalahan kenapa orang muda <29 kurang berminat dengan politik.. mari kita baca.. mana tau anda tergolong dlm  golongan ini..

MAU ENJOY DULU
ini antara alasan yang diberi pada muda mudi.. "ah.. politik orang tua lar bro.. aku baru bape umo.. baek keje.. enjoy2.. dari ko ikot g ceramah.. sume 2 buang masa je.. fintah lg.. aduh bro.. xde feel  la politik sekarang ni.. aku da tua t.. br laa layan ye bro.."

POLITIK KITA KOTOR
ini tidak dapat dinafikan.. dimana parti A mempunyai agenda tersendiri menjatuh kan parti B.. tetapi disebabkan kuasa yang dimiliki parti A.. dia menggunakan cara kotor untuk menjatuhkn lawan dengan menggunakan media,badan kerajaan,dan pelbagai lagi cara.. jadi orang muda yang nmpak ini sebagai satu mainan kotor politik mengambil tindakan untuk tidak mencampurkn diri dalam politik.. bagi mereka "bia jela.. itu idop die.. aku hidup aku.. kubo laen2.. nk fitnah ke ape.. xde kene mengene ngn aku.. "dan dua2 parti kotor..

X AMEK PORT..
ini paling ramai yang orang muda suke cakap.. "xamek port aku pasal politik2 ni.." disebabkan sifat "x amek port" ini lah yang menyebabkan negara kita tidak dapat lari dari rasuah dan kesalahan lain.. kerana tidak ada  orang yang menegur itu salah..

KESIMPULAN..

kepada orang muda.. jangan lah seperti diatas.. kerana.. masa depan malaysia terletak di tangan kita.. orang tua akan pergi.. orang muda akan ganti.. ambil tahu tidak semestinya pergi ceramah.. cukup mengetahui apa yang berlaku.. dari pelbagai sumber.. bukan satu sumber..

ini lagi satu ilmu.. kawan aku kongsi semalam.. maksud TANGGUNGJAWAB.. TANGGUNG ialah apa yang kita tanggung di muka bumi ni.. dan JAWAB ialah.. menjawab la kite bila di hari akhirat nanti.. kerana semua tindakan kita akan dihisab kelak..

HARAPAN SAYA
tidak kira anda sokong apa.. apa saya harapkan.. mengundilah.. tunaikan tanggungjawab anda untuk negara..
sekian.. :)


Saturday, April 23, 2011

Siapa Jin??

PENGENALAN

assalamualaikum.. pada entry ni aku nk cite sket pasal jin.. aku sebenarnya da lame gak la kaji pasal mahluk Allah ni.. so aku akan kongsi kan ngn korang ape yg aku tau n pecahan2 nye k.. ini mungkin merupakan entry aku paling pnjang dalam dunia lah.. hahahaah

SIAPA JIN?

  ok.. bia aku mule ngn yang ni dlu k.. beserta ngn dalil skali bg menyakinkn korang sume..
jin merupakan mahluk Allah yang sama seperti manusia.. ketika Bumi dicipta.. ada mahluk2 besar yang mendiami bumi.. mereka membuat kerosakan dan berbunuhan.. mahluk ini klu bahasa senang kite pngil dinasaor la.. so bila ditanya pada aku.. adakah dinasor itu wujud?? jwapan aku.. "YEAH.. DINANSOR ITU WUJUD.." hehehe..
  jadi apabila banyak kerosakan.. Allah pon mencipta jin.. untuk menghuni Bumi ini.. dalam riwayat mengatakan jin ni pon membuat kerosakan dan berbunuhan.. Jadi Allah perintahkan Azazil(iblis ler) memimpin  satu gerakan menghapuskan jin2 yg ingkar ni.. jadi iblis pon mengetuai para malaikat yg lain menghapuskan jin2 yg ingkar ini.. jadi ada dikalangan jin yg ingkar lari ke tengah laut.. haa.. yg tengah laut t aku cerita ye..
maka riak lah azazil ni kerana operasi dia berjaya..

BAPAK JIN NAMA APA?

  ketika Allah hendak mencipta ADAM.. Allah telah memangil Bapak Segala Jin iaitu JAN.. anak2 nya JIN.. JAN ini meminta 3 permintaan pada Allah dan Allah menerima permintaan itu.. nk tau x permintaan ape??

1.kaum keturunan JAN iaitu jin mempunyai umur yg panjang2.. ada yang mengatakan apabila janggut mereka jejak ke bumi maka mereka akan muda balik.. mcam ular salin kulit.. da salin kulit kan nmpak mude.. cute ag.. ahaaha

2.dia boleh lihat manusia.. tapi manusia xleh lihat mereka.. (macam sekarang.. die pon tgh bace kt sebelah ko.. ko je xnmpak.. hehe)

3.apabila mati.. jasad mereka jatuh ke tanah dan terus serap kebumi.. dan tidak kelihatan..

itulah permintaan JAN..

JIN NI BERPUAK KE??

seperti yang diriwayatkan.. ketika Nabi Sulaiman a.s diangkat sebagai raja Jin dan Manusia.. maka Allah perintahkan malaikat untuk menyeru semua jin2 keluar dari persembunyian untuk mengangkat ikrar setia pada Nabi Sulaiman.. alangkah terkejut Nabi Sulaiman bila  tengok muke jin2 ni... ade yg idong kemek la..mate beso la.. smpaikan Nabi Allah Sulaiman meminta supaya ditabahkan hati untuk mengharungi detik ini.. ketika itu.. dicatatkan sebanyak 420 kaum pada zaman Nabi Sulaiman.. dan ia berkembang seperti juga manusia.. jadi sekarang xtau lah berapa jumlah kaum jin yang ada.. sebab mereka pon kawen campur jugak.. hehehe
mengikut nisbah.. dalam 100%.. 1% adalah manusia.. 9% adalah jin 90% adalah malaikat.. jadi.. bi bumi ni ade 6 bilion manusia.. maka 6x9=54.. lebih kurang 54bilion jin yang ade di muka bumi ni..

BEZA JIN,SYAITAN,IBLIS

syaitan merupakan jin yg ingkar yang lari ke tengah laut tadi 2.. ingat kan.. hehe.. itu lah syaitan.. mereka membuat singgahsana di tengah laut.. seperti sabda Rasulullah S.A.W.. "syaitan itu singgahsananya ditengah laut".. jadi.. jin ni ade yang beriman.. ada yang kafir.. manakala syaitan ni pesuruh Iblis.. Iblis ialah Azazil.. so.. Iblis adalah bos.. syaitan kuncu2nya.. paham??

TEMPAT TINGGAL JIN

maka satu kisah dimana Rasulullah pergi berdakwah dengan kaum jin.. ditemani zaid r.a.. maka Rasulullah pon membuat kotak empat segi di sekeliling zaid dan meminta supaya zaid jgn keluar dari kotak itu..
maka ketua kampung jin ni pon bgtau la.. yang mereka telah mendengar isi Al-Quran dan mereka sungguh kagum.. serta menyata kan.. "sebahagian kami beriman.. manakala sebahagian lagi ingkar" jadi.. ada x jin Islam n jin hindu ke .. jin kristian ke.. jawapannye.. "ADA.."
 maka diminta pendapat pada Rasulullah di mana mereka nk tinggal.. Rasulullah bersabda "tinggal lah di tepi2 kampung dan makanlah dari tulang yang dibacakan Bismillah ketika disembelih.." tp yg ingkar telah lari ke hutan2.. tengah laut.. tepi2 air.. dan Rasulullah melarang untuk berinstinjak dengan najis kering.. kerana najis kering itu makanan ternakan jin2 ni.. dan lg satu.. Rasulullah bersabda "tiada satu rumah pun yang di atas bumbungnya tiada penghuni.." haa.. jadi malam2 kte dgr orang jalan ke ape ke.. JIN  la 2...huuhhuh

KITE ADE JIN X??

yeah..sampai part ni mesti korang takot bile nk bace kan... ok lah.. jawapan aku "YE.. KITE ADE JIN.. HEHEHE.." yang dipangil qarin atau qareen.. same jela ea.. maka hadis yang disebut.. "Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang berbunyi:


Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah dipertemankan dengan seorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong saya, kecuali kepada kebaikan."

dan qarin Nabi Muhammad s.a.w telah diberi hidayah untuk memeluk islam..
..
HANTU 2 APE PULAK??

oklah.. klu ko tnye aku.. hantu 2 wujud ke x.. aku jawab.. "XWUJUD".. sebab.. dalam al-quran xsebot pon antu.. hanya Jin,Syaitan,Iblis Dan manusia.. jadi.. hantu itu ialah perbuatan jin kafir yang menggangu manusia.. gitu la kisahnye.. heheh
lagi satu.. xde ilmu hitam yang lut untuk orang kafir.. kerana.. watpe die nk ganggu orang kafir.. t kat neraka sume geng2 die 2.. hehehe

ABES DA KE???

sebenarnye banyak ag yang aku nak tulis.. tapi ape kate KORANG TANYE.. AKU JAWAB (kalu aku tau..) tapi klu aku xtau pon.. aku rujuk orang yang tau la ea.. ok2.. jgn lupe KOMEN.. huhuh assalamualaikum.. :P

p/s: maaf.. ak xberani letak pix jin.. sebab kat tenet 2 bkn leh caye pon.. hahaha

Saturday, April 2, 2011

aku gemox???

hohoho..
aku update blog ag.. :)
tengok tajuk je mcm bes kan.. 
hahah.. 
ape leh wat.. msuk ni da 13orang da cakap aku gemox..
nak kate sebab bahagia??
bahagia la sangat skang ni...
nk kate sbb susah at??
rasenye xgune nk berharap kt orang yang da xnk kt kite lg..
so mungkin cara pemakanan aku la.. heheh
ok.. 4 infomation.. 
xlame ag aku akan on blek FB aku 2..
rindu jugak ngn kawan2 FB.. walau pon leh dikatakan asek chat ngn orang yg sama je..
hehehe...
hooo..  ok la.. xde story nk mory lg..
tp xpe.. yg untuk 13org 2...
aku akan kurus lah!!! 
hahaah..
assalammualaikum..
ni pix thun 2010 mse ak sukma.. meh tgk sebelah kanan aku 2..
bkan photoshop tau.. aku bodo bende 2.. 
gud bai sume.. :)

Thursday, March 24, 2011

speechless

tidak dapat aku gambarkan perasaan aku ini..
memang aku mengakui..
silap ku..
salah ku..
pada mu.. tetapi mungkin tiada peluang lg bagi ku.. yang ke sejuta kalinya..
aku melukai diri mu..
jika benar ada bidadari di syurga..
aku tetapi ingin kamu..
jika benar pantai itu indah..
aku tetap pilih kamu..
tetapi.. apa daya ku..
pilihan di tangan kamu..
aku doakan kau bahagia selalu..
terima kasih cinta..

Saturday, March 5, 2011

Ho..Ho..Ho..

assalamualaikum sahabat2..
lame gile da xupdate blog ni.. bkan sawang je ade.. sarang tikus pon ade.. hahaha
for this time aku nk update la sume bende yg ak nak tulis sekian lama ni..
banyak kot.. tp xde kesempatan masa dan ketika je..
4sure.. the new news is aku da deactive kan akaun FB  aku 2..
banyak bende yang aku pikirkan sebelum aku buat bnde 2..
dapat lak time nk tekan deactive 2 siap ade ayat they will miss u.. lebih kurang cam 2 la.. hahaha
sodeh tu memang sodeh.. tp bia la kan... akan tibe masenye t aku activekan la balek..
uhh.. bosan baca klu xde gmba.. hehe..
ni antara tajuk2 yang aku nk postkan.. tp xberdaya sbb xde masa.. :

1.kekasih hatiku
2.sambutan ari lahir Muhammad Fahir Bin Roslan
3.habisnye tugas aku sebagai Pengerusi PRSP PMM
4.lawatan ke Langkawi
5.Minggu MsK politeknik Merlimau
6.Untuk yang ke-12bulan..

2 la antara tajuknye.. banyak kan... tp ade tajuk yang aku xde dlm mud 2.. (i am not in that mood)
tp xpe.. orang kate pelahan2 kayuh.. hehe.. 4 sape yang bace blog ni la.. kot ade kan..
ni my new photo.. jgn komen lebeh ye. hahaha


dasar jawa yang xreti amek gamba.. haha.. korang jgn slh anggap.. aku mmg xleh senyum da skang ni..
masalah besar menimpa.. dan aku xkan kongsi dengan sape2 pon.. 2 pon senyum plastik je.. 
ok la kawan2.. selamat berbahagia kepada semua sekali.. sekian.. :)