Saturday, April 23, 2011

Siapa Jin??

PENGENALAN

assalamualaikum.. pada entry ni aku nk cite sket pasal jin.. aku sebenarnya da lame gak la kaji pasal mahluk Allah ni.. so aku akan kongsi kan ngn korang ape yg aku tau n pecahan2 nye k.. ini mungkin merupakan entry aku paling pnjang dalam dunia lah.. hahahaah

SIAPA JIN?

  ok.. bia aku mule ngn yang ni dlu k.. beserta ngn dalil skali bg menyakinkn korang sume..
jin merupakan mahluk Allah yang sama seperti manusia.. ketika Bumi dicipta.. ada mahluk2 besar yang mendiami bumi.. mereka membuat kerosakan dan berbunuhan.. mahluk ini klu bahasa senang kite pngil dinasaor la.. so bila ditanya pada aku.. adakah dinasor itu wujud?? jwapan aku.. "YEAH.. DINANSOR ITU WUJUD.." hehehe..
  jadi apabila banyak kerosakan.. Allah pon mencipta jin.. untuk menghuni Bumi ini.. dalam riwayat mengatakan jin ni pon membuat kerosakan dan berbunuhan.. Jadi Allah perintahkan Azazil(iblis ler) memimpin  satu gerakan menghapuskan jin2 yg ingkar ni.. jadi iblis pon mengetuai para malaikat yg lain menghapuskan jin2 yg ingkar ini.. jadi ada dikalangan jin yg ingkar lari ke tengah laut.. haa.. yg tengah laut t aku cerita ye..
maka riak lah azazil ni kerana operasi dia berjaya..

BAPAK JIN NAMA APA?

  ketika Allah hendak mencipta ADAM.. Allah telah memangil Bapak Segala Jin iaitu JAN.. anak2 nya JIN.. JAN ini meminta 3 permintaan pada Allah dan Allah menerima permintaan itu.. nk tau x permintaan ape??

1.kaum keturunan JAN iaitu jin mempunyai umur yg panjang2.. ada yang mengatakan apabila janggut mereka jejak ke bumi maka mereka akan muda balik.. mcam ular salin kulit.. da salin kulit kan nmpak mude.. cute ag.. ahaaha

2.dia boleh lihat manusia.. tapi manusia xleh lihat mereka.. (macam sekarang.. die pon tgh bace kt sebelah ko.. ko je xnmpak.. hehe)

3.apabila mati.. jasad mereka jatuh ke tanah dan terus serap kebumi.. dan tidak kelihatan..

itulah permintaan JAN..

JIN NI BERPUAK KE??

seperti yang diriwayatkan.. ketika Nabi Sulaiman a.s diangkat sebagai raja Jin dan Manusia.. maka Allah perintahkan malaikat untuk menyeru semua jin2 keluar dari persembunyian untuk mengangkat ikrar setia pada Nabi Sulaiman.. alangkah terkejut Nabi Sulaiman bila  tengok muke jin2 ni... ade yg idong kemek la..mate beso la.. smpaikan Nabi Allah Sulaiman meminta supaya ditabahkan hati untuk mengharungi detik ini.. ketika itu.. dicatatkan sebanyak 420 kaum pada zaman Nabi Sulaiman.. dan ia berkembang seperti juga manusia.. jadi sekarang xtau lah berapa jumlah kaum jin yang ada.. sebab mereka pon kawen campur jugak.. hehehe
mengikut nisbah.. dalam 100%.. 1% adalah manusia.. 9% adalah jin 90% adalah malaikat.. jadi.. bi bumi ni ade 6 bilion manusia.. maka 6x9=54.. lebih kurang 54bilion jin yang ade di muka bumi ni..

BEZA JIN,SYAITAN,IBLIS

syaitan merupakan jin yg ingkar yang lari ke tengah laut tadi 2.. ingat kan.. hehe.. itu lah syaitan.. mereka membuat singgahsana di tengah laut.. seperti sabda Rasulullah S.A.W.. "syaitan itu singgahsananya ditengah laut".. jadi.. jin ni ade yang beriman.. ada yang kafir.. manakala syaitan ni pesuruh Iblis.. Iblis ialah Azazil.. so.. Iblis adalah bos.. syaitan kuncu2nya.. paham??

TEMPAT TINGGAL JIN

maka satu kisah dimana Rasulullah pergi berdakwah dengan kaum jin.. ditemani zaid r.a.. maka Rasulullah pon membuat kotak empat segi di sekeliling zaid dan meminta supaya zaid jgn keluar dari kotak itu..
maka ketua kampung jin ni pon bgtau la.. yang mereka telah mendengar isi Al-Quran dan mereka sungguh kagum.. serta menyata kan.. "sebahagian kami beriman.. manakala sebahagian lagi ingkar" jadi.. ada x jin Islam n jin hindu ke .. jin kristian ke.. jawapannye.. "ADA.."
 maka diminta pendapat pada Rasulullah di mana mereka nk tinggal.. Rasulullah bersabda "tinggal lah di tepi2 kampung dan makanlah dari tulang yang dibacakan Bismillah ketika disembelih.." tp yg ingkar telah lari ke hutan2.. tengah laut.. tepi2 air.. dan Rasulullah melarang untuk berinstinjak dengan najis kering.. kerana najis kering itu makanan ternakan jin2 ni.. dan lg satu.. Rasulullah bersabda "tiada satu rumah pun yang di atas bumbungnya tiada penghuni.." haa.. jadi malam2 kte dgr orang jalan ke ape ke.. JIN  la 2...huuhhuh

KITE ADE JIN X??

yeah..sampai part ni mesti korang takot bile nk bace kan... ok lah.. jawapan aku "YE.. KITE ADE JIN.. HEHEHE.." yang dipangil qarin atau qareen.. same jela ea.. maka hadis yang disebut.. "Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang berbunyi:


Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah dipertemankan dengan seorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong saya, kecuali kepada kebaikan."

dan qarin Nabi Muhammad s.a.w telah diberi hidayah untuk memeluk islam..
..
HANTU 2 APE PULAK??

oklah.. klu ko tnye aku.. hantu 2 wujud ke x.. aku jawab.. "XWUJUD".. sebab.. dalam al-quran xsebot pon antu.. hanya Jin,Syaitan,Iblis Dan manusia.. jadi.. hantu itu ialah perbuatan jin kafir yang menggangu manusia.. gitu la kisahnye.. heheh
lagi satu.. xde ilmu hitam yang lut untuk orang kafir.. kerana.. watpe die nk ganggu orang kafir.. t kat neraka sume geng2 die 2.. hehehe

ABES DA KE???

sebenarnye banyak ag yang aku nak tulis.. tapi ape kate KORANG TANYE.. AKU JAWAB (kalu aku tau..) tapi klu aku xtau pon.. aku rujuk orang yang tau la ea.. ok2.. jgn lupe KOMEN.. huhuh assalamualaikum.. :P

p/s: maaf.. ak xberani letak pix jin.. sebab kat tenet 2 bkn leh caye pon.. hahaha

9 comments:

  1. terbaiklah fahir... entry yang bagus... aku pon tgh discover ttg jin n segala makhluk allah....

    ReplyDelete
  2. apa beza dengan jin islam dengan jin kafir..??

    ReplyDelete
  3. zaky: yeah.. lpas ni bnyak ag ak nk kongsi.. tp xpndai nk taip cmne je lg.. hehee

    amy: Bismillah..beza jin islam dan kafir ialah jin islam baek sikit dari jin kafir.. n jin kafir suke kacau orang.. contohnye.. klu kite berkwan ngn jin islam sekali pon.. psti mengundang musibah.. cntoh.. tetibe dengar orang solat dlm blik padahal xde orang.. n klu jin kafir.. die akan gangu keluarga kite.. n keluarga xakan jadi tenang.. wallahu`alam...

    ReplyDelete
  4. wahhhhh....... tp still musykil la tentang zaman dinasour nie.... dlam Al-Quran aq tak pernah mendengar tentang nya...... leh tak terangkan sikit.... huhuhuhuh..... dan adakah zaman Nabi Adam dan Hawa turut hidup jugak zaman dinasour? ia buat aq keliru la......

    ReplyDelete
  5. syimir : Bismillah.. camni syimir.. sebenarnya bumi,matahari n segala macam yang ada telah lama dicipta oleh Allah yang kita tidak tahu masa nya bila.. jadi masa bumi ini didiami oleh mahluk besar2 dan ganas2.. aku lupe pulak bahasa arab die ape.. sori.. then jin.. br la manusia.. ada yang mengatakan jin dan manusia serentak turun ke bumi.. tapi pendapat menyatakan jin dulu baru manusia.. sebab 2 jumlah jin 9kali lg banyak dr manusia.. wallahu`alam..

    ReplyDelete
  6. der... gambo ko kat atas nie msuk siot ngan lagu aizat nie.. well done! hahaha...

    ReplyDelete
  7. wan: ceh.. xde kene mengene ngn jin.. hahahaah
    pape pon thanx.. huhuh

    ReplyDelete
  8. as salam...
    what's up,bro???
    erm...citer yg bagus..
    cume kat sini aku nk kongsi ckit r..
    hahahhah
    ok,memg kiter ad qarin.samaada qarin kite 2 islam atau kafir..
    sebenarnye,kite bole gak islamkan qarin kite 2.tp dengan syarat kite kene btul2 ikut ajaran Islam & berpegang teguh ngan tiang agame..
    so insyaallah,jin 2 akan masuk islam...bende nie aku taw pun dari buku agame yang penah aku bce dulu.Allahualam....

    ReplyDelete
  9. alina: ok.. untuk pengetahuan.. semua anak adam mempunyai qarin.. tidak terkecuali nabi Adam sendiri dan semua para anbia.. tetapi.. apa yang aku tegaskn disini.. hadis dari Rasulullah sndiri yg mksud die leh aku simpulkan ialah.. hanya qarin Rasulullah sahaja yg Islam.. setelah diberi petunjuk Allah.. tp qarin nabi2 lain.. tetap kafir.. wallahu`alam.. :)

    ReplyDelete